Představte si, že místo pátrání v menu ERP či hledání údajů v obsáhlém dokumentu položíte dotaz svému podnikovému systému a obratem obdržíte odpověď. Data jsou hnacím motorem firmy, ale čím víc jich máme, tím těžší je najít rychle ta důležitá. O to náročnější je to pro nové zaměstnance a zákazníky.
Marek Dědič
koordinátor EDU AI a ředitel Asociace za lepší ICT řešení, o.p.s.
Textové (chatbot) a hlasové (voicebot) konverzační rozhraní přinášejí pohodlný přístup k firemním systémům přes jakékoliv zařízení. Díky růstu schopností a dostupnosti velkých jazykových modelů dosahujeme vyhovující kvality i v českém jazyce. Jedná se o efektivní způsob zpřístupnění vybraných dat a funkcí firemních systémů přes mobilní zařízení, chat, SMS, Teams, Slack či další messengery. A výhledově se počítá samozřejmě i s využitím handsfree. Archiv konverzací mapuje potřeby zaměstnanců a zákazníků, a podporuje tak další automatizaci.
Mám zájem o lepší ICT řešení >
První slova
Začít konverzovat se svou firmou (resp. s AI systémem propojeným na vybraná data) můžeme už teď, a to v jednoduchých aplikacích, jako je vyhledávání v dokumentaci, zodpovídání častých dotazů či zadávání požadavků. Spolehlivě AI již funguje například v těchto oblastech:
- Nábor a školení: S pomocí virtuálních asistentů je on-boarding nových zaměstnanců efektivnější a příjemnější. Dále snižuje školicí náklady a usnadňuje začlenění nových uživatelů.
- Zákaznický servis: Automatizace běžných dotazů a požadavků odběratelů poskytuje personalizovanou podporu a zlepšuje zákaznickou spokojenost.
- Provozní operace: Hlášení dalších kroků, změn ve výrobním plánu či dostupnosti materiálů na mobil zvyšuje pružnost operací a umožňuje rychlou adaptaci.
- Kvalita a compliance: Asistence ve sběru a analýze dat o procesech a kvalitě pomáhá udržovat vysoké standardy a dodržovat regulace. Přečíst SMS a zaslat zprávu či fotku z mobilu umí skutečně každý.
Věta za větou
Kdo se nenaučí slova, nemůže skládat věty. Experimentování s chatboty ChatGPT, Copilot, Gemini či Mistral nabízí firmám jedinečnou příležitost postupně seznamovat zaměstnance s jejich možnostmi. Druhým krokem může být zpřístupnění nejlepších modelů, sdílení i analýzy konverzací a samozřejmě také tzv. „meeting, briefing, brainstorming”. Zahájení prototypování textových konverzací či interní diskuze o bezpečnosti a ROI představují další kroky. Po několika letech pravidelného využívání a vývoje tak může konverzace mezi firemními systémy a zaměstnanci (či zákazníky) probíhat stejně přirozeně jako běžný lidský rozhovor.