Udržitelnost a redukce emisí jsou důležitým tématem i v oblasti mezinárodní logistiky. Jaký vývoj čeká dodavatelské řetězce v následujících letech? A jak lze pomocí moderních technologií zvýšit efektivitu, ale přitom snížit dopady na životní prostředí?
Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D., DBA
prezident České logistické asociace a rektor Vysoké školy logistiky
Globalizace staví dodavatelské řetězce před složité výzvy, kterými jsou např. politická nejistota, obchodní omezení, přírodní katastrofy či válečné konflikty. To vše může vést k jejich narušení. Z těchto důvodů je důležité budovat robustní a odolné sítě, diverzifikovat dodavatele i výrobní místa a chránit se před nepředvídatelnými krizemi.
Udržitelnost a obnovitelnost
Podniky v Evropě i USA musí své dodavatelské řetězce organizovat udržitelně s ohledem na neutrální uhlíkovou stopu, cirkulární ekonomiku a další ukazatele. Tyto výzvy zahrnují používání materiálů šetrných k životnímu prostředí a energeticky účinných procesů. Jedním z hlavních cílů je snížení emisí CO2 a recyklace či opětovné použití materiálů.
Chci se dozvědět více o České logistické asociaci >
Cesta k udržitelným dodavatelským řetězcům
Evropská unie stanovila vysoké cíle v oblasti klimatu, a to včetně snížení emisí skleníkových plynů. Do roku 2030 by chtěla zredukovat tyto emise nejméně o 55 % ve srovnání s úrovní v roce 1990. Klíčovým faktorem v těchto národních cílech jsou udržitelné dodavatelské řetězce. Společnosti se snaží zajistit, aby jejich dodavatelé a subdodavatelé také uplatňovali postupy šetrné k životnímu prostředí. Zásadní význam má dodržování mezinárodních environmentálních norem a pravidelné přezkoumávání jejich vlastní uhlíkové stopy.
Bez moderních technologií to nepůjde
Ke zlepšení udržitelnosti v dodavatelském řetězci významně přispívají technologické inovace. Patří mezi ně např. umělá inteligence a internet věcí (IoT), které podporují optimalizaci spotřeby energie a snížení množství odpadu. Tyto technologie mají již dnes velký význam a jejich důležitost do budoucna ještě poroste. Cílem digitálního dodavatelského řetězce je zvýšit viditelnost, tzn. mít kontrolu nad zbožím, které dodavatelským řetězcem prochází. V případě napojení senzorů lze kontrolovat i stav zboží a požadované parametry pro přepravy zásilek za zvláštních podmínek jako je např. teplota, nárazy, otřesy, citlivost na světlo při nedovoleném otevření ložného prostoru apod.
Viditelnost dodavatelského řetězce je klíčová
Viditelnost dodavatelského řetězce je důležitá pro rozpoznávání rizik a následné sjednání nápravy. Při odklonu od nastavených limitních hodnot je vyslán alarm a následně sjednána náprava. Digitální dodavatelský řetězec umožňuje příslušné procesy automatizovat a dosáhnout lépe jeho propojenost. Pružnější vztahy s podporou digitalizace napomáhají integraci interních a externích informačních systémů pro nepřetržitou obousměrnou komunikaci mezi dodavateli, logistickou společností a všemi zúčastněnými stranami.