ESG reporting se bude podle směrnice CSRD postupně dotýkat i menších podniků. Své bohaté zkušenosti v oblasti udržitelnosti využila Kateřina Bohuslavová k založení vlastního poradenství. Pomoc nabízí právě společnostem, které dosud povinně reportovat nemusely nebo se chtějí v ESG zlepšit.
Kateřina Bohuslavová
zakladatelka společnosti Rational Sustainability Advisory (RSA) a bývalá ředitelka útvaru ESG Skupiny ČEZ
Jak může správně uchopená udržitelnost pomoci firmám zvládat rizika a zároveň využívat nové příležitosti? Máte nějaké konkrétní příklady?
Smysluplná udržitelnost firmu posiluje a dělá ji odolnější. Aby byla firma dlouhodobě udržitelná, musí ekonomicky prosperovat a být připravená zvládnout změny tržní, technologické, legislativní i klimatické. Například Philips přešel od prodeje produktu svítidel k prodeji služby osvětlení. Stará se tedy o vybavení celý životní cyklus a zákazník platí pouze za užívání. To snižuje pořizovací cenu, energetickou náročnost, odpady i uhlíkovou stopu instalace. Philips stabilizuje svoje příjmy prostřednictvím dlouhodobých smluv a klientům snižuje provozní náklady. Vydělají na tom všichni.
Jak mohou firmy zajistit, že jejich ESG strategie skutečně přispívá k posílení společenské odpovědnosti?
Společenská odpovědnost znamená podnikat poctivě. Pro nás je dobrým vzorem baťovský styl podnikání, který v sobě má prvky efektivního řízení zdrojů, sociální udržitelnosti a rozvoje místních komunit. Být odpovědný znamená nepřenášet náklady na negativní dopady podnikání vůči společnosti. Podnikatel nemůže vylít splašky do řeky, ohrozit životní prostředí a čekat, že to zaplatí veřejnost ze svých daní.
Jak by měl vypadat ESG reporting, aby nebyl jen formálním dokumentem, ale přinášel skutečnou hodnotu?
Dobrý ESG reporting má usnadnit podnikatelské rozhodování. Aby byl vypovídající, musí být zaměřen na významná témata a musí být pravdivý. Důvěryhodná data jsou informací jak pro investory a další stakeholdery, tak i pro firmu samotnou. Pomohou odhalit rezervy, možná rizika, ale i nevyužité příležitosti. Ne vždy se všechno hned podaří. Pokud někdo reportuje jenom samá pozitiva, je to podezřelé a obvykle se na to časem přijde. A to představuje obrovské reputační riziko.
Mnoho firem se zaměřuje na dosažení co nejvyššího ESG skóre. Myslíte si, že někdy přílišný důraz na skóre může zastínit reálný dopad?
ESG rating se většinou týká pouze velkých nebo veřejně obchodovatelných firem a je podkladem pro rozhodování investorů. Různé ratingy kladou důraz na různé aspekty ESG a liší se i jejich metodologie. Tahle oblast je tudíž stále velmi nepřehledná. Obecně platí, že dobré skóre je těžké udržet a laťka se neustále zvyšuje. Bez reálných základů je proto nemožné zůstat na špici.
Co vás inspirovalo k tomu, abyste se vydala na cestu vlastního poradenského byznysu? Jaké klíčové zkušenosti si odnášíte ze své role ředitelky udržitelnosti v ČEZ?
ČEZ je velká mezinárodní skupina s mateřskou společností v Česku. Podléhá legislativě i ratingům do mnohem větší míry než jiné firmy u nás a svoji strategii si staví sám – není úkolován ze zahraničí. Díky tomu jsem se naučila řešit ESG velmi komplexně a v obrovském rozsahu. Místo vyčtených pouček tedy mohu nabídnout zkušenosti prověřené praxí a poučení z vlastních chyb, což považuji za svoji největší konkurenční výhodu.