Skip to main content
Domovská stránka » ESG Leaders » KATEŘINA BOHUSLAVOVÁ: SMYSLUPLNÁ UDRŽITELNOST FIRMU POSILUJE
  • ESG Leaders

    KATEŘINA BOHUSLAVOVÁ: SMYSLUPLNÁ UDRŽITELNOST FIRMU POSILUJE

    Zdroj: Adobe Stock

    ESG reporting se bude podle směrnice CSRD postupně dotýkat i menších podniků. Své bohaté zkušenosti v oblasti udržitelnosti využila Kateřina Bohuslavová k založení vlastního poradenství. Pomoc nabízí právě společnostem, které dosud povinně reportovat nemusely nebo se chtějí v ESG zlepšit.

    Kateřina Bohuslavová

    zakladatelka společnosti Rational Sustainability Advisory (RSA) a bývalá ředitelka útvaru ESG Skupiny ČEZ

    Smysluplná udržitelnost firmu posiluje a dělá ji odolnější. Aby byla firma dlouhodobě udržitelná, musí ekonomicky prosperovat a být připravená zvládnout změny tržní, technologické, legislativní i klimatické. Například Philips přešel od prodeje produktu svítidel  k prodeji služby osvětlení. Stará se tedy o vybavení celý životní cyklus a zákazník platí pouze za užívání. To snižuje pořizovací cenu, energetickou náročnost, odpady i uhlíkovou stopu instalace. Philips stabilizuje svoje příjmy prostřednictvím dlouhodobých smluv a klientům snižuje provozní náklady. Vydělají na tom všichni.

    Společenská odpovědnost znamená podnikat poctivě. Pro nás je dobrým vzorem baťovský styl podnikání, který v sobě má prvky efektivního řízení zdrojů, sociální udržitelnosti a rozvoje místních komunit. Být odpovědný znamená nepřenášet náklady na negativní dopady podnikání vůči společnosti. Podnikatel nemůže vylít splašky do řeky, ohrozit životní prostředí a čekat, že to zaplatí veřejnost ze svých daní.

    Dobrý ESG reporting má usnadnit podnikatelské rozhodování. Aby byl vypovídající, musí být zaměřen na významná témata a musí být pravdivý. Důvěryhodná data jsou informací jak pro investory a další stakeholdery, tak i pro firmu samotnou. Pomohou odhalit rezervy, možná rizika, ale i nevyužité příležitosti. Ne vždy se všechno hned podaří. Pokud někdo reportuje jenom samá pozitiva, je to podezřelé a obvykle se na to časem přijde. A to představuje obrovské reputační riziko.

    ESG
    Zdroj: Adobe Stock

    ESG rating se většinou týká pouze velkých nebo veřejně obchodovatelných firem a je podkladem pro rozhodování investorů. Různé ratingy kladou důraz na různé aspekty ESG a liší se i jejich metodologie. Tahle oblast je tudíž stále velmi nepřehledná. Obecně platí, že dobré skóre je těžké udržet a laťka se neustále zvyšuje. Bez reálných základů je proto nemožné zůstat na špici.

    ČEZ je velká mezinárodní skupina s mateřskou společností v Česku. Podléhá legislativě i ratingům do mnohem větší míry než jiné firmy u nás a svoji strategii si staví sám – není úkolován ze zahraničí. Díky tomu jsem se naučila řešit ESG velmi komplexně a v obrovském rozsahu. Místo vyčtených pouček tedy mohu nabídnout zkušenosti prověřené praxí a poučení z vlastních chyb, což považuji za svoji největší konkurenční výhodu.

    Next article