Téměř v polovině malých a středních podniků (MSP) probíhá proces digitalizace bez formální strategie. Pouze 5 % MSP má popsaný svůj byznys model a firemní procesy. Jak digitalizace probíhá a čeho se firmy nejvíce bojí?
EVA SVOBODOVÁ
generální ředitelka
Firmy poměrně správně chápou, že pomocí digitalizace (příp. auto-matizace či robotizace) by mělo dojít k omezení těžké, monotónní či rutinní práce. I kvůli roztříštěné vládně-institucionální komunikaci si však jen pouhých 10 % MSP s digitalizací spojuje větší efektivitu.
Firemní priority
Zvyšování přidané hodnoty je však pro 90 % firem prioritou. V zásadě jde o spojené nádoby: s finálním složitějším produktem jde často ruku v ruce i vyšší přidaná hodnota, která se projeví i ve vyšší marži, jíž lze za takový produkt účtovat. Výraznou nutnost posunutí či vyvinutí vlastního koncového produktu si uvědomují zejména subdodavatelské firmy, na nichž je z velké části postavená ekonomika celé naší země.
Digitalizace bez strategie
Ve firmách často probíhá proces digitalizace bez formálně zpracované strategie. To ale neznamená, že firmy tyto aktivity neplánují. Naopak, nejde zpravidla o malé investice, a tak se v rozvojových nebo minimálně finančně-investičních plánech tyto oblasti objevují. Pravdou ale je, že v menších firmách jsou plány či strategie často tzv. „v hlavě“ majitele, který firmu posouvá dál. Toto se však projevuje jako kritický bod při prodeji firmy, náhlém úmrtí majitele či při ochraně duševního vlastnictví.
Uvažujete o automatizaci ve svém podniku? Klikněte ZDE
Nejasná návratnost investice
Nejčastějším cílem digitalizace ve firmách je zvýšení produktivity. K největším překážkám pro digitalizaci pak patří nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců a financí. Zajímavým momentem je nejasná návratnost investice. Firmy velmi zodpovědně zvažují, zda se jim investice – nejen finanční, ale též časová, procesní, personální – vůbec vyplatí. Zejména v případě digitalizace není odhad reálné investice versus přínosu často jednoznačný a jednoduše vyčíslitelný.
Podcasty a videa na téma podnikání najdete ZDE
Kybernetický útok
Největší obavy mají firmy z kybernetického útoku. Uvědomují si, že seriózní kyberútok na jejich systémy by mohl (na rozdíl od institucí) mít fatální důsledky. Trh a konkurence totiž zahálet nebudou a žádný time-out rozhodně neposkytnou.