V posledních letech přibývá žen – podnikatelek. Pomyslným milníkem pro změnu bývá často rodičovská dovolená a snaha přispět do rodinného rozpočtu. Jaké jsou jejich silné stránky? A v čem jsou ženy mnohdy lepšími obchodními partnery než muži?
EVA SVOBODOVÁ
generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR)
Mnoho žen – podnikatelek začalo své podnikání právě při péči o svého malého potomka. Často byla hlavním důvodem snaha o přispění k rodinnému rozpočtu. Podnikatelky-matky jsou skutečnými mistry v time managementu, neboť musí celý svůj denní režim velmi pečlivě rozplánovat na minuty.
Další skupinou podnikatelek jsou ženy 50+, které si chtějí splnit svůj sen. Například mít vlastní kavárnu. Jsou opatrné a začínají s málem, aby neohrozily rodinu. Oproti mužům nemíří vysoko ani na několik cílů najednou. I proto jsou ženy často hodnoceny jako spolehlivější obchodní partneři, a to také z pohledu bank – neriskují zbytečně.
Nejtěžší je první krok
Řada podnikatelek uvádí, že se bály udělat první krok a zcela zásadní pro ně byla podpora nejbližšího okolí, partnera a rodiny. Často byly jejich začátky formou pokus – omyl, ale mají dobré nápady, chuť k podnikání a velmi dobře mezi nimi funguje networking, což není tak obvyklé v mužském světě.
Nejčastěji ženy podnikají ve službách, jako je tvorba webů, poradenství, prodej, správa e-shopů, ve výrobě to pak je cukrářství, zdravá výživa, výroba oblečení či pomůcek pro děti nebo domácí mazlíčky. Oblíbené jsou také vzdělávací kurzy pro začínající podnikatelky a na špici jsou ty, které současně nabízejí hlídání dětí.
Podcast z podnikatelského světa nejdete ZDE
Počet podnikatelek se zvyšuje
Ženy rovněž vyčnívaly v době koronavirové krize, kdy celková nezaměstnanost v prosinci 2021 klesla jedině díky zaměstnávání žen, primárně mimo průmysl. Počet podnikajících žen se stále zvyšuje, ženy se dostávají do popředí zájmu i v oblasti rovnosti odměňování a v dalších tématech.
V obou podnikatelských skupinách – tedy mezi muži i ženami – výrazně převažují volné živnosti nad ostatními typy živností; u žen jde dokonce o dvoutřetinovou převahu (67,1 %), zatímco u mužů „pouze“ o 53,5 % všech živností.
V případě mužů živnostníků je rovněž velký podíl řemeslných živností – třetina všech typů živností (33,1 %); i v případě žen hrají řemeslné živnosti důležitou roli v jejich celkovém živnostenském podnikání s podílem 15,8 %. Koronavirová krize rovněž přispěla ke zvýšení počtu živnostenských oprávnění mužů i žen. Ženy v České republice však stále vlastní jen 15 % firem.
Ženy v podnikání
s.r.o. | a.s. | celkem | |
ženy | 83255 | 1990 | 85245 |
muži | 302521 | 12626 | 315147 |
celkem | 531631 | 27803 | 559434 |
Zdroj: Dun&Bradstreet, 4/2023
Zvládnete to!
Ženy si dobře uvědomují, že v podnikání jste jednou dole a jednou nahoře – nikdo vám neslíbí, že půjdete stále růžovou zahradou. Když jste ale dole, většinou se začnou dít věci… Nebojte se udělat změnu, zvládnete to! Nápady, které se nám zdají být šílené, většinou šílené nejsou. Buďte sami/samy sebou, učte se, objevujte a jděte dál! Neposlouchejte, že jste blázen. Udělejte to, co cítíte.