S rostoucím zájmem o ekologii a o nákup udržitelných produktů se rozšiřuje i používání marketingové strategie známé pod pojmem greenwashing. Jedná se o fenomém, se kterým můžeme účinně bojovat?
Greenwashing je definován jako záměrné klamání spotřebitele o ekologické prospěšnosti produktu, služby či celé firmy. Toto klamání na sebe může brát mnoho podob, dle studie Terra Choice, dokonce sedm, tzv. 7 hříchů greenwashingu. Mezi ně spadá „skrytý kompromis”, kdy výrobce vypíchne jen líbivou část produktu, například že je částečně vyroben z recyklovaného materiálu, ale již zamlčí další problematické složení produktu. Dále tam spadá hřích „nedostatku důkazů“, kdy je produkt promovován jako ekologický, ale informace o tom jak a proč není možné dohledat či ověřit. Ke klamání spotřebitele také patří kategorie „bezvýznamnosti“ kdy výrobce tvrdí, že produkt neobsahuje látku XY. Tato látka je přitom už legislativně zakázána a nesmí být obsažená v žádné produktu. Mezi další taktiky patří taktika „menšího zla“, „vágnosti“, „falešného certifikátu“ nebo prosté „lži“.
Běžný spotřebitel prakticky nemá šanci rozeznat, kdy se jedná pouze o lakování nazeleno a kdy je produkt skutečně ekologický.
Past na spotřebitele
Běžný spotřebitel prakticky nemá šanci rozeznat, kdy se jedná pouze o lakování nazeleno a kdy je produkt skutečně ekologický. V dnešní době, kdy je skoro každý produkt prezentován jako zelený, by spotřebitel při průměrném nákupu musel ověřit desítky faktů. Může se ale ptát a chtít od firem vysvětlení u tvrzení, která mu nejsou jasná.
Jak omezit greenwashing?
Roli garanta v tom, co je a není skutečně ekologické by tedy měly hrát firmy, které produkty vyrábějí nebo uvádějí na trh. K tomu potřebují pracovat s daty a vědeckým poznáním. Nejhorší je rozhodovat se dle dojmů například pod heslem „Zbavme se veškerého plastu a nahraďme ho čímkoliv jiným.“ Pro posuzování ekologičnosti materiálů se ukázala jako nejvhodnější metoda LCA, která měří dopad produktu na životní prostředí v celém jeho životním cyklu. Zkoumá druh suroviny, která výrobek tvoří, způsob jeho zpracování a dopravy, jeho používání i to, co se stane, když doslouží.
Informacemi proti greenwashingu
V rámci iniciativy No Greenwashing věříme, že ne vždy je greenwashing záměrný, ale dochází k němu z důvodu nedostatku informací, mnohdy v dobré víře, že přicházíme s lepším řešením. Rozhodli jsme se tedy věnovat problematickým tématům jako jsou bioplasty či uhlíková neutralita a offsety. Vše dáváme do kontextu nejnovějších vědeckých poznání. Veškeré získané informace mohou čtenáři najít na webu www.nogreenwashing.cz. Iniciativa No Greenwashing je neformální uskupení expertů věnujících se této problematice na dobrovolnické bázi.