Skip to main content
Domovská stránka » ESG Leaders » JAKÉHO LÍDRA ZAMĚSTNANCI CHTĚJÍ?
ADVERTORIAL

Průzkum Úspěšný lídr a ESG každoročně přináší důležité informace z oblasti udržitelnosti. Vedle environmentální problematiky je pro zaměstnance stěžejní zejména sociální pilíř a přístup firmy ke svým pracovníkům. Co dalšího vyplývá z aktuálně získaných dat?

Michaela Stachová

ředitelka Business Leaders Forum (BLF)

Pro každého lídra je například důležité vědět, co od něj zaměstnanci očekávají. My se proto na to každoročně zaměstnanců ptáme a zjišťujeme, jaká očekávaní mají oblasti udržitelnosti. Průzkum Úspěšný lídr a ESG každý rok představujeme společně s Ipsos na konferenci ESG Leadership. Protože se na vybrané otázky ptáme již několik let, sledujeme také vývoj trendů.

Podle dostupných dat se pouhá 4 % zaměstnanců domnívají, že by se firma neměla principy udržitelnosti zabývat. Pro všechny ostatní to představuje buď větší, či menší téma. Jedna z pravidelně pokládaných otázek se zaměřuje na to, jestli by lidé při výběru firmy preferovali společensky odpovědnou firmu. A počet lidí odpovídajících kladně od roku 2022 stoupá. Letos to je 81 %, v roce 2022 to bylo 75 %.

Udržitelnost představuje komplexní téma. Proto se v průzkumu také ptáme, na jakou oblast by se firmy měly soustředit nejvíce – na environmentální pilíř, sociální pilíř, nebo na transparentní řízení firmy. Nejvíce lidí (42 %) považuje sociální pilíř udržitelnosti za nejvýznamnější. To znamená, že by se firmy měly nejvíce zaměřit na péči o zaměstnance, zákazníky a komunity. To také souvisí s otázkou, jaké priority by měl dobrý lídr mít. Většina lidí si myslí, že by se měl chovat férově ke svým zaměstnancům a klientům. Další prioritou by měla být péče o dobré vztahy na pracovišti a na třetím místě stojí rozvoj zaměstnanců.

ESG

Stále se setkávám s tím, že se firmy v rámci udržitelnosti zaměřují jen na environmentální pilíř. Tyto společnosti věří, že pokud alespoň přestanou tisknout a začnou třídit odpad nebo si spočítají uhlíkovou stopu, budou mít splněno. Udržitelnost je ale mnohem složitější problematika. A já jsem toho názoru, že cesta k její celé komplexitě vede právě přes sociální rozměr a péči o lidi. Pokud nebudete mít spokojené zaměstnance, nebudou motivováni zajímat se o další aspekty udržitelnosti a aktivně se do nich zapojovat.

Zapojení nebo minimálně pochopení všech zaměstnanců potřebuje každá firma, která chce být udržitelná. Vizi sice určuje vedení, ale do samotné realizace se musí zapojit všichni. Vnitřní komunikace a vzdělávání je proto velmi důležité. Nicméně zatím se ukazuje, že české firmy nejsou moc úspěšné v komunikaci se zaměstnanci o tom, co v oblasti udržitelnosti dělají. Když jsme se totiž ptali, na jakou firemní aktivitu jsou zaměstnanci nejvíc hrdí, většina dotazovaných odpověděla: „Třídění odpadu a recyklace“. To je bohužel velmi málo ambiciózní odpověď, která ukazuje, že v oblasti interního vzdělávání máme velké rezervy.

Next article