Skip to main content
Domovská stránka » Mobilita » ČLENOVÉ ČLFA FINANCUJÍ KAŽDÝ DRUHÝ ELEKTROMOBIL REGISTROVANÝ V ČR
ADVERTORIAL

Statistiky ukazují, že prvně registrované elektromobily v ČR jsou ve více než polovině případů financovány členskými společnostmi ČLFA. Za 1. pololetí roku 2024 to bylo 2404 nových aut. Meziroční nárůst tak činí téměř 180 % a dosavadní čísla už značně překonala počet vozů za celý loňský rok.

Jana Hanušová

předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace (ČLFA)

Jana Hanušová patří k nejvlivnějším ženám ve finančním odvětví v regionu střední a východní Evropy. Podílí se na vedení klíčových asociací, které zastřešující leasingové a mimobankovní financování v České republice a na Slovensku. Jejich jménem zasedá v představenstvu EUROFINAS (Evropská federace asociací finančních domů), klíčové instituci pro oblast regulace finančního odvětví v EU. V Bruselu fakticky zastupuje 490 finančních institucí z celé Evropy, které mají v portfoliu financování v objemu 1,2 bilionu EUR.

Vysoký nárůst počtu financovaných elektromobilů je reakcí na spuštění dotačního programu Záruka Eektromobilita. České republice to alespoň částečně pomohlo odpoutat se od úplného evropského dna v rozvoji elektromobility. I na příkladu jiných zemí se jasně ukazuje, že státní podpora v tomto sektoru hraje prozatím zásadní roli.

Je proto důležité najít při ekologizaci české dopravy optimální způsob podpory a financování, a to i s ohledem na vývoj státního rozpočtu. Možností je propojit státní podporu s finančními nástroji, které by byly výhodné pro firmy i jednotlivce. Podle aktuálních dat Národní rozvojové banky podaly firmy v rámci programu Záruka Elektromobilita již 3795 žádostí, z toho schválených je 3258. Téměř v 99 % se jedná o nákup elektrických osobních vozů. Nejžádanější jsou značky Tesla, Volvo a Škoda.

elektromobil
Zdroj: Adobe Stock

V důsledku spuštění dotačního programu se výrazně proměnila struktura poskytnutého financování. Zatímco v předchozím období se operativní leasing pohyboval okolo 40 %, nyní je to necelých 20 %. Více než 80 % tak připadá na úvěry. Důvodem je skutečnost, že získání státní dotace na pořízení nového elektromobilu je vázáno výhradně na financování prostřednictvím úvěru.

Ačkoli český trh elektromobilů patřil v prvním pololetí k nejvíce rostoucím v Evropě, podíl těchto vozů na celém vozovém parku zůstává hluboko pod evropským průměrem. Zatímco v Evropě je to 11,7 %, v ČR jen 3,3 %, což je třetí nejhorší výsledek (před Slovenskem a Chorvatskem).

Next article