Skip to main content
Domovská stránka » Mobilita » ELEKTROMOBILITA A JEJÍ ROZVOJ V ČESKÉ REPUBLICE
ADVERTORIAL

Elektromobilita získává mezi Čechy na oblibě a postupně se rozvíjí i veřejná dobíjecí infrastruktura. V porovnání s EU však máme stále co dohánět. Klíčem by měla být trvalá podpora vlády jak na nákup elektromobilů (dotace), tak na výstavbu dobíjecích stanic.

Ing. Tomáš Janča, MBA

projektový specialista a odborný poradce v oblasti dopravy, Czech Smart City Cluster, z.s.

Přechod ČR na elektromobilitu představuje proces, který je poháněn jak vnitřními iniciativami, tak i ambiciózními cíli Evropské unie. EU si v rámci Zelené dohody stanovila za cíl stát se do roku 2050 klimaticky neutrálním kontinentem. Pro dosažení tohoto cíle byl přijat balíček opatření tzv. „Fit for 55“, jenž má zásadní dopad na celý dopravní sektor, včetně automobilového průmyslu. Jedním z klíčových cílů je snížení emisí z osobních automobilů o 50 %, a to do roku 2030. Od roku 2026 bude navíc na silniční dopravu uvalen systém obchodování s emisemi. Ten bude vytvářet tlak na výrobce automobilů, aby výrazně zvýšili podíl vozidel s nulovými emisemi.

Ke konci roku 2023 bylo v ČR registrováno 22 500 osobních bateriových vozů. To sice značí stabilní růst, ale stále to představuje jen malý zlomek v rámci celkového trhu s automobily. Z toho přibližně 2/3 vozidel byly registrovány na firmy. Dále loni připadlo na jeden veřejný dobíjecí bod necelých pět bateriových vozidel. V roce 2023 se proto z hlediska nových registrací elektrických aut umístila ČR až na 25. místě mezi zeměmi EU (ze všech nových registrovaných vozů totiž připadla pouze 3 % těm elektrickým). Vláda však zavedla řadu dotačních programů zaměřených k urychlení přijetí elektromobilů a rozšíření dobíjecí infrastruktury. V rámci výzvy z Národního plánu obnovy podpoří vláda (téměř 2 miliardami korun) nákup elektromobilů a výstavbu dobíjecích stanic. Nicméně kritici upozorňují na to, že se jedná pouze o krátkodobé řešení.

elektromobil
Zdroj: archiv CSCC

Zatímco nákup elektrických vozidel v ČR roste, vývoj dobíjecí infrastruktury zaostává. V současnosti je v zemi zhruba 1 800 veřejných dobíjecích míst, což je nedostatečné pro pokrytí rostoucí poptávky. Tento nesoulad představuje jeden z hlavních problémů, které je nutné řešit pro úspěšný přechod na elektromobilitu.

Závěrem lze říci, že ačkoli ČR dosáhla v oblasti rozvoje elektromobility významného pokroku, zůstává před ní ještě mnoho práce. Úspěšný přechod bude záviset na zrychleném rozvoji infrastruktury, zvýšených veřejných a soukromých investicích a trvalé podpoře vlády. Jen tak mohou být překonány stávající výzvy a zároveň plně využity příležitosti, které nám elektromobilita přináší.

Next article