Konference pořádaná v Eurohubu společnosti Raben v Rokycanech přinesla spoustu unikátních dat. Například to, jak může být v rámci přepravy efektivně redukována uhlíková stopa, jaké palivo je vhodné pro ekologičtější provoz či jaké využití nabízí elektromobilita v mezinárodní logistice.

Jitka Kocálová
marketingová manažerka pro ČR a SK, Raben Logistics Czech s.r.o.
Z prezentace generálního ředitele Rabenu Jakuba Trnky vyplynulo, že nejefektivnější cesta k redukci uhlíkových emisí a jejich ekvivalentů vede přes zvýšení efektivity přepravy. Jako modelový příklad posloužilo nákladní auto Cityliner, které pojme až 27 palet. Oproti běžnému nákladnímu 18paletovému vozu tak ušetří 35 % CO2e a oproti dodávce celých 63 % CO2e na odvezenou paletu. Takzvaný Road Train neboli dvojitý návěs je zase díky své kapacitě o 61 % úspornější v CO2e na odvezenou paletu než běžný návěs.

Elektromobilita na logistiku zatím nestačí, lepší je HVO100
Jednotliví odborníci se shodli, že dosavadní potenciál elektrifikovaných nákladních vozidel nejspíš nebude na delší trasy v dohledné době stačit. Dobrou alternativou je ale zmiňované syntetické palivo z obnovitelných surovin. Elektrifikovaná vozidla už v současnosti dlouhodobě nacházejí využití v intralogistice. Vhodná jsou i pro městkou logistiku a dopravu na menší vzdálenosti. Raben Group v Polsku k tomuto účelu již využívá elektrické kamióny značky Volvo Trucks. Závěry o elektromobilitě potvrdili i prof. Ing. Ivan Gros, CSc., Ing. Petr Jirsák, Ph.D., a prezident České logistické asociace prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.
Řidičů je stále nedostatek
Dalším probíraným tématem bylo povolání řidičů nákladních vozidel, které je pro logistiku zcela klíčové. V České republice chybí tisíce řidičů, avšak se stejným problémem se potýká celá Evropa. Podle dat Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) jich v provozu chybí až 380 000. Problém tkví především v požadavcích na časovou flexibilitu.

Výhody práce řidiče kamionu
Práce za volantem má přitom i řadu světlých stránek. Stávající řidiči často kladně hodnotí fakt, že v rámci svého zaměstnání mohou cestovat po celé Evropě, a poznat tak jiné kultury. Velkým lákadlem ale může být také práce s moderní technologií. Silniční přeprava je totiž obor, jenž se dynamicky vyvíjí. Proto doufáme, že i vlivem našich marketingových aktivit přispějeme k tomu, aby řidičů postupem času přibývalo.