V dnešním světě digitálních inovací a otevřeného sdílení dat reagují průmyslová odvětví, včetně pojišťovnictví, na nové trendy poměrně pružně. Koncept tzv. Open Insurance přináší nové možnosti využití dat pro podniky, zákazníky a regulátory tím, že zpřístupňuje a využívá data v pojišťovnictví, čímž přináší výhody jak pro pojišťovny, tak pro třetí strany, jako jsou další podniky nebo veřejné instituce.
Gabriela Pelikovská
člen správní rady České Insurtech Asociace, CEO Leystra app
Koncept otevřeného sdílení dat se již úspěšně osvědčil v jiných odvětvích, například v bankovnictví, kde mobilní aplikace třetích stran umožňují klientům zobrazovat informace o svých účtech nebo provádět platby. Důležitým aspektem Open Insurance je soulad s obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR). Klienti tedy mají právo na přístup ke svým osobním údajům a na jejich přenositelnost. Druhým, ještě významnějším aspektem je nařízení o datech, které výrazně usnadní přístup k datům jednak generovaným IoT (Internet of things, internet věcí) zařízeními, stanoví pravidla sdílení dat mezi podniky a související ochranná opatření.
Revoluce v pojišťovnictví
V rámci pojišťovnictví by klienti získali možnost centralizovaného přístupu ke všem svým pojistným smlouvám bez ohledu na to, u které pojišťovny jsou uzavřeny. To by umožnilo snazší správu pojistných smluv a zlepšilo celkovou transparentnost. Open Insurance přináší nové možnosti pro zlepšení služeb a podporu inovací v odvětví. Tato revoluce v řízení pojistných smluv otevírá dveře k větší transparentnosti, efektivitě a konkurenční výhodě nejen pro velké korporace, ale i pro malé a střední podniky. Přináší nové cesty k optimalizaci pojištění a dosažení lepších výsledků v podnikání prostřednictvím efektivního využití dat a moderních technologií.
Chci se dozvědět více o České Insurtech Asociaci >
Efektivita, konkurenceschopnost a bezpečnost
Fungování Open Insurance stojí na platformě, která tyto procesy zprostředkovává. Bezpečnost dat je sice klíčovým prvkem, veškerá fintechová a insurtechová řešení však již dnes podléhají nejpřísnějším standardům. Implementace konceptu vyžaduje nejen technologické inovace, ale také změnu myšlení a kultury v pojišťovnictví. Jedná se však o investici, která může vést k výraznému zlepšení efektivity, konkurenceschopnosti a spokojenosti zákazníků.
Unifikace dat
Také se někdy ptáte, proč trávíte tolik času nadbytečnou administrativou? Představte si, že díky Open Insurance nemusíte. Kdykoli si nejste jisti, u které instituce a do kdy máte smlouvu, stačí vzít telefon a otevřít aplikaci. Představte si, že vám ke správě smluv u různých pojišťoven stačí jedna aplikace v mobilu a máte přehled o stavu všech svých smluv, ať už firemních nebo osobních.
Budoucnost na dosah
Věřím, že moment, kdy si po náročném dni sednu do křesla s vědomím, že si stav svých smluv zkontroluji na pár kliknutí v mobilu, není zase tak daleko. Že den, který strávím jako podnikatelka, bude vyplněný smysluplnou prací a budováním podnikání, a nikoli časem stráveným nesmyslně zdlouhavou administrativou. Věřím, že Open Insurance a podobná digitální řešení jsou tou správnou cestou.